Principper for vikardækning på Brønshøj Skole
Beskrivelse
Vi arbejder hele tiden på at nedbringe brugen af vikarer. Gennem fleksible planlægning af skemaerne stræber vi efter at minimere vikartimerne, men det er uundgåeligt slet ikke at bruge vikarer. Når der er brug for vikarer sker det efter nedenstående principper.
Mål
Ved vikardækning skal undervisningen være relevant for det pågældende fag og for klassens faglige niveau, således at der stadig er fokus på elevens læring.
Vikarernes arbejde:
Ved planlagt fravær forventes det, at de øvrige faglærere på årgangen er vikaren behjælpelige og tager medansvar for den vikardækkede klasses læring. Derudover forventes det, at den fraværende lærer har sikret sig at det planlagte forløb er tilgængeligt for vikaren.
Ved ikke planlagt fravær forventes det, at årgangens øvrige faglærere er vikaren behjælpelige og tager medansvar for den vikardækkede klasses læring. I tilfælde af at dette ikke er muligt forventes det, at vikaren benytter materiale fra afdelingens materialesamling på Meebook.
Efter vikartimen:
Vi forventer at vikaren giver en tilbagemelding fra vikar til læreren omkring hvad der er lavet i timerne.
Principper
Der vikardækkes altid nedefra, således at de yngste klasser vikardækkes før de ældre klasser.
Der tages altid særlige hensyn til klasser med et aktuelt udfordret læringsmiljø.
Der tages højde for vikarernes kompetencer, når der vikardækkes. Således at klassens læringsmiljø sikres bedst muligt.
Det tilstræbes, at det en gennemgående vikar, der benyttes i klassen ved længere tids fravær.
Der vikardækkes ikke, hvis den ene af to faste voksne (lærere, skolepædagoger og børnehaveklasseledere) på klassen ikke er til stede.
Skolen og hjemmet er sammen ansvarlige for at få skabt en kultur, hvor det daglige læringsmiljø ikke bliver udfordret i timer, hvor der er vikar.